Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hier vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen. Deze lijst wordt continue aangevuld, staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons!

Leren zeilen

Wat moet ik meenemen

Boodschappen doen / proviandering

Wat is het niveau van andere deelnemers?
Moet ik zeilervaring hebben voor een CWO Jachtzeilopleiding op een zeilschool?
Moet ik zeilervaring hebben voor een CWO Jachtzeilopleiding op een zeilschool?
Moet ik zeilervaring hebben voor een CWO Jachtzeilopleiding op een zeilschool?

Welke verzekeringen heb ik nodig?

In principe geen enkele. Uw gehuurde schip heeft een all risk verzekering waarmee uw risico beperkt wordt tot het eigen risico van deze verzekering, dat is dan ook de hoogte van de borgsom.

Vanzelfsprekend is het wel verstanding om even te overwegen wat u wel of niet verzekerd.

  • Veel van onze gasten beschikken al over een doorlopende reisverzekering, heeft u die niet, dan is dat wel aan te bevelen. De meeste ziektekostenverzekeringen dekken nl. vaak de kosten niet (volledig) van medische ingrepen in het buitenland. Ook uw kostbare smartphone, tablet of camera wordt natuurlijk niet vergoed bij een ongelukje op reis.
  • Een annuleringsverzekering is evenmin verplicht, maar wordt toch door een groot aantal mensen afgesloten. U boekt uw gedroomde zeilvakantie vaak al ruim van tevoren, dus er is altijd kans dat er in de tussentijds iets voorvalt wat voorkomt dat u op reis kan gaan. Een annuleringsverzekering dekt vaak (een groot deel) van deze kosten.
  • Gemaakte schade aan het schip die boven het eigen risico uitstijgt wordt betaalt door de verzekering. Uw eigen risico (= de borgsom) bent u echter wel kwijt. Het is mogelijk om u hiervoor te verzekeren dmv de gevolgschade/borgsomdekking van de Vaarvakantiepolis. Hiermee dekt u 85% van uw borgsom af.

Meer informatie over de verzekeringsmogelijkheden van de VaarVakantiePolis vindt u hier: VVP.

Wat moet ik meenemen

Flottieljezeilen

Regelen jullie ook de vluchten en / of lokale transfers?

Vluchten naar uw reisbestemming boekt u zelf, lokale transfers kunnen we voor u laten verzorgen door de leverancier van het schip, of een lokale taxi service.
Door uw vluchten zelf online te boeken, kunt u precies die vlucht vinden die het beste aansluit bij uw wensen en bovendien ook het beste tarief vinden. Op onze vluchtinformatie pagina vindt u diverse links naar maatschappijen die de meest populaire zeilbestemmingen bedienen.

Per bestemming zijn er vaak meerdere luchthavens die u kunt gebruiken als vertrekpunt, vraag ons naar de mogelijkheden.
Het vervoer ter plaatse wordt veelal geregeld met een speciaal bestelde taxi of bus die daardoor zo goed mogelijk aansluit op uw aankomst- en vertrektijd.

Kan ik zelf mijn vluchten en / of lokale transfers regelen?

Het staat u natuurlijk helemaal vrij om zelf uw vervoer te organiseren.

Graag ontvangen we altijd wel de details van uw reis zodat wij de walteams ter plaatse hiervan op de hoogte kunnen brengen. Zo kunnen zij hun planning daar zo goed mogelijk op afstemmen.

Welke verzekeringen heb ik nodig?

In principe geen enkele. Uw gehuurde schip heeft een all risk verzekering waarmee uw risico beperkt wordt tot het eigen risico van deze verzekering, dat is dan ook de hoogte van de borgsom.

Vanzelfsprekend is het wel verstanding om even te overwegen wat u wel of niet verzekerd.

  • Veel van onze gasten beschikken al over een doorlopende reisverzekering, heeft u die niet, dan is dat wel aan te bevelen. De meeste ziektekostenverzekeringen dekken nl. vaak de kosten niet (volledig) van medische ingrepen in het buitenland. Ook uw kostbare smartphone, tablet of camera wordt natuurlijk niet vergoed bij een ongelukje op reis.
  • Een annuleringsverzekering is evenmin verplicht, maar wordt toch door een groot aantal mensen afgesloten. U boekt uw gedroomde zeilvakantie vaak al ruim van tevoren, dus er is altijd kans dat er in de tussentijds iets voorvalt wat voorkomt dat u op reis kan gaan. Een annuleringsverzekering dekt vaak (een groot deel) van deze kosten.
  • Gemaakte schade aan het schip die boven het eigen risico uitstijgt wordt betaalt door de verzekering. Uw eigen risico (= de borgsom) bent u echter wel kwijt. Het is mogelijk om u hiervoor te verzekeren dmv de gevolgschade/borgsomdekking van de Vaarvakantiepolis. Hiermee dekt u 85% van uw borgsom af.

Meer informatie over de verzekeringsmogelijkheden van de VaarVakantiePolis vindt u hier: VVP.

Hoe werkt het met de borgsom?

Elk schip is All-risk verzekerd, zowel in Nederland, als het buitenland. Zoals zoveel verzekeringen, heeft ook deze scheepsverzekering een eigen risico. Deze is gelijk aan de borgsom die u dient te voldoen.

Uit de borgsom wordt schade aan het schip en haar inventaris, uitrusting en/of toebehoren voldaan. Dit gebeurt tot maximaal de hoogte van de borgsom, alle schade daarboven is (in principe) gedekt door de verzekering van het schip.

In Nederland voldoet u de borgsom heel eenvoudig met een eenmalige machtiging welke integraal onderdeel vormt van ons incheck proces. U tekent er voor dat wij in het geval van een schade maximaal het bedrag van de borgsom van uw rekening mogen afschrijven.
Beschikt u niet over een Nederlandse bankrekening, dan is een dergelijke machtiging niet mogelijk en kan de borgstelling met contanten of een creditcard (VISA/Mastercard).

 

In het buitenland voldoet u de borgsom vrijwel op alle bestemmingen ook met en creditcard. Welke kaarten geaccepteerd worden en hoe hoog uw borgsom voor het voor u ingehuurde schip is, vindt u op uw reisdocumenten terug.

Houdt er altijd rekening mee dat het bedrag wat u voldoet met creditcard tijdens uw vakantie geblokkeerd is en u over dat deel van uw limiet dus niet kunt beschikken.

Heeft u een van onze eigen schepen op Corfu gehuurd, dan kunnen we uw borgsom ook met een machtiging regelen.

 

In alle gevallen is het mogelijk om de borgsom te verzekeren dmv de Vaarvakantiepolis van Unigarant. In feite is dit een soort van reisverzekering op de borgsom. U voldoet dan dus ook altijd de borgsom aan de rederij en rekent een eventuele schade ook altijd ter plaatse af, maar kunt bij thuiskomst deze dus claimen bij Unigarant. Meer informatie leest u op onder het kopje Vaarvakantiepolis.

Boodschappen doen / proviandering

Op alle bestemmingen is het mogelijk om in uw vertrekhaven boodschappen te doen. Veelal is er in de marina een supermarkt(je), maar door de monopolie positie is die vaak wel flink duurder dan winkels in de omgeving. Heeft u dus voldoende tijd, dan kan het de moeite lonen om net even het haventerrein af te gaan en iets verderop uw boodschappen in te slaan.

Wilt u echt ontspannen beginnen aan uw welverdiende vakantie?
Dan is het vaak ook mogelijk om al voor vertrek een boodschappenservice te bestellen. Oftewel de rederijen, ofwel lokale bedrijfjes bieden u in bijna alle havens de mogelijkheid om (tegen betaling) uw boodschappen voor u te doen. Deze worden dan na uw aankomst aan boord gebracht en ter plaatse met u afgerekend.

Wat moet ik meenemen

Het kortste antwoord? Vooral niet te veel!

Op een zeilvakantie heb je vooral je “blote kleren” nodig, oftewel zwembroek, bikini’s en / of badpak is wat je veel draagt. Daar leef je het grootste deel van de dag in. Natuurlijk is het lekker om ‘s avonds iets aan te trekken of overdag iets met lange mouwen om de nog bleke huid wat te beschermen tegen de zon.

Maar omdat het leven heel relaxt is, hoef je geen drie outfits per dag mee te nemen. Het valt echt niemand op als je elke avond diezelfde polo met korte broek aan hebt of datzelfde jurkje! 🙂

Wat je wel veel gebruikt zijn handdoeken! Niet alleen om je mee af te drogen na het douchen, maar ook na het zwemmen, om op te zitten op de banken of om op te liggen op het dek. Je wilt je “zoet” en “zoute” handdoeken gescheiden houden en daarmee gebruik je er dus al gauw meer dan je denkt. Zo’n 3 a 4 handdoeken p.p. per week is dus helemaal niet gek om mee te rekenen.

Zeer gewaardeerde “extraatjes” in de tas zijn er natuurlijk ook!

  • een passende duikbril met snorkel voor elke opvarende (denk aan een kleinere maat voor de kinderen!)
  • waterschoenen (zee-egels en rotsen zijn niet lekker voor blote voeten)
  • een eenvoudig luchtbedje helpt het comfort tijdens het liggen aan dek enorm!

Denk eraan, aan boord is géén plaats voor koffers, dus alles meenemen in “zachte” tassen die je kan opvouwen en in de kasten kan opbergen.

Wat is er aan boord?

Wat is er aan boord?

Hoe laat kan ik aan boord?

Hoe laat kan ik aan boord?

Wanneer kan ik uitvaren?

Hoe laat kan ik aan boord?

Wanneer moet ik de boot weer inleveren?

Hoe laat kan ik aan boord?

Op mijn offerte staat een beperkt vaargebied?

Hoe laat kan ik aan boord?

Heeft flottieljezeilen verplichte sociale omgang?

Hoe laat kan ik aan boord?

Hoeveel ervaring moet ik hebben voor een flottielje zeil vakantie?

Hoe laat kan ik aan boord?

Waarom betaal ik borg?

Hoe laat kan ik aan boord?

Hoe betaal ik de borg?

Hoe laat kan ik aan boord?

Kan ik de borg ook afkopen/verzekeren?

Hoe laat kan ik aan boord?

Kan ik de borg ook afkopen/verzekeren?

Hoe laat kan ik aan boord?

Kan ik de borg ook afkopen/verzekeren?

Hoe laat kan ik aan boord?

Kan ik de borg ook afkopen/verzekeren?

Hoe laat kan ik aan boord?

Kan ik de borg ook afkopen/verzekeren?

Hoe laat kan ik aan boord?