Hier vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen. Deze lijst wordt continue aangevuld, staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons!
In principe geen enkele. Uw gehuurde schip heeft een all risk verzekering waarmee uw risico beperkt wordt tot het eigen risico van deze verzekering, dat is dan ook de hoogte van de borgsom.
Vanzelfsprekend is het wel verstanding om even te overwegen wat u wel of niet verzekerd.
Meer informatie over de verzekeringsmogelijkheden van de VaarVakantiePolis vindt u hier: VVP.
Vluchten naar uw reisbestemming boekt u zelf, lokale transfers kunnen we voor u laten verzorgen door de leverancier van het schip, of een lokale taxi service.
Door uw vluchten zelf online te boeken, kunt u precies die vlucht vinden die het beste aansluit bij uw wensen en bovendien ook het beste tarief vinden. Op onze vluchtinformatie pagina vindt u diverse links naar maatschappijen die de meest populaire zeilbestemmingen bedienen.
Per bestemming zijn er vaak meerdere luchthavens die u kunt gebruiken als vertrekpunt, vraag ons naar de mogelijkheden.
Het vervoer ter plaatse wordt veelal geregeld met een speciaal bestelde taxi of bus die daardoor zo goed mogelijk aansluit op uw aankomst- en vertrektijd.
Het staat u natuurlijk helemaal vrij om zelf uw vervoer te organiseren.
Graag ontvangen we altijd wel de details van uw reis zodat wij de walteams ter plaatse hiervan op de hoogte kunnen brengen. Zo kunnen zij hun planning daar zo goed mogelijk op afstemmen.
In principe geen enkele. Uw gehuurde schip heeft een all risk verzekering waarmee uw risico beperkt wordt tot het eigen risico van deze verzekering, dat is dan ook de hoogte van de borgsom.
Vanzelfsprekend is het wel verstanding om even te overwegen wat u wel of niet verzekerd.
Meer informatie over de verzekeringsmogelijkheden van de VaarVakantiePolis vindt u hier: VVP.
Op alle bestemmingen is het mogelijk om in uw vertrekhaven boodschappen te doen. Veelal is er in de marina een supermarkt(je), maar door de monopolie positie is die vaak wel flink duurder dan winkels in de omgeving. Heeft u dus voldoende tijd, dan kan het de moeite lonen om net even het haventerrein af te gaan en iets verderop uw boodschappen in te slaan.
Wilt u echt ontspannen beginnen aan uw welverdiende vakantie?
Dan is het vaak ook mogelijk om al voor vertrek een boodschappenservice te bestellen. Oftewel de rederijen, ofwel lokale bedrijfjes bieden u in bijna alle havens de mogelijkheid om (tegen betaling) uw boodschappen voor u te doen. Deze worden dan na uw aankomst aan boord gebracht en ter plaatse met u afgerekend.
Het kortste antwoord? Vooral niet te veel!
Op een zeilvakantie heb je vooral je “blote kleren” nodig, oftewel zwembroek, bikini’s en / of badpak is wat je veel draagt. Daar leef je het grootste deel van de dag in. Natuurlijk is het lekker om ’s avonds iets aan te trekken of overdag iets met lange mouwen om de nog bleke huid wat te beschermen tegen de zon.
Maar omdat het leven heel relaxt is, hoef je geen drie outfits per dag mee te nemen. Het valt echt niemand op als je elke avond diezelfde polo met korte broek aan hebt of datzelfde jurkje! 🙂
Wat je wel veel gebruikt zijn handdoeken! Niet alleen om je mee af te drogen na het douchen, maar ook na het zwemmen, om op te zitten op de banken of om op te liggen op het dek. Je wilt je “zoet” en “zoute” handdoeken gescheiden houden en daarmee gebruik je er dus al gauw meer dan je denkt. Zo’n 3 a 4 handdoeken p.p. per week is dus helemaal niet gek om mee te rekenen.
Zeer gewaardeerde “extraatjes” in de tas zijn er natuurlijk ook!
Denk eraan, aan boord is géén plaats voor koffers, dus alles meenemen in “zachte” tassen die je kan opvouwen en in de kasten kan opbergen.
Schepen worden behoorlijk compleet opgeleverd, dus allerhande zaken om aan boord te kunnen leven zijn voorzien. Daarbij moet u wel rekening houden dat het vaak qua keukengerei allemaal wat eenvoudig is wat u aantreft aan boord. Verwacht dus geen professionele keukeninrichting.
Dat is ook helemaal niet nodig, want 9 van de 10 bemanningen eten elke avond lekker op de wal in een leuk lokaal restaurantje. Oftewel, kokkerellen aan boord betekent voor de meeste crews niet meer dan ontbijt en wat lunch klaar maken.
Reddingsvesten (vaste schuim), lifelines, noodvuurwerk is ook altijd aan boord omdat dit door de lokale overheden allemaal bij wet wordt voorgeschreven.
Zaken als bedlinnen, handdoeken en overige “comfort inventaris” zijn veelal inbegrepen in de schoonmaakkosten (of welke benaming gebruikt wordt), of als extra bestelbaar.
Voor de meeste charterbedrijven is de officiële inscheeptijd 17 of 18 uur ’s middags. In sommige gevallen kan er (tegen bijbetaling) een zogenaamde “early boarding” besteld worden. Hiermee kan de inscheeptijd vervroegd worden naar 14 uur. Dit zal echter altijd onder voorbehoud zijn van technische mankementen en wordt dus ook pas ter plaatse bevestigd.
Het inchecken en inschepen gebeurt vaak rond 17 uur op zaterdagmiddag. U dient dan de nodige tijd te reserveren voor de uitleg van het schip, maar ook zorgvuldig de boot en inventaris te controleren. Ook moeten er in de Middellandse Zee vaak allerlei formaliteiten afgerond worden met de havenautoriteiten of kustwacht.
Dit zijn allemaal processen die hun tijd vragen, dus ga er van uit dat u pas zondagmorgen voor het eerst kunt uitvaren.
De zeilvakantie eindigt op zaterdag veelal tussen 8 en 9 uur, u dient echter altijd de dag voordien al voor ca 18 uur terug te zijn in de thuishaven. In het naseizoen wordt het vroeger donker en kan het zijn dat u zelfs al om 16 of 17 uur terug moet zijn.
Op vrijdagmiddag wordt het schip dan al gecontroleerd (zowel boven als onder water) en slaapt u de laatste nacht nog aan boord.
Nee! Althans, niet in de flottieljes die wij aanbieden!
Flottielje zeilen betekent voor ons veel vrijheid, dus juist ook de vrijheid om zelf, per dag, te bepalen of je wel of niet mee wilt gaan eten met de groep. Wij hebben geen vaste afspraken met restaurants en zijn dus ook niet “gebonden” aan de eetplekjes en adviseren ook met alle plezier wat leuke alternatieven zijn om met de eigen bemanning te gaan eten.
Wél kan het zijn dat de ligplaats die we hebben “gekoppeld” is aan een restaurant. Maakt u gebruik van een ligplaats van dat restaurant (dat kan een steiger, maar ook een boei of mooring zijn), dan is het wel de bedoeling dat u ook in dat restaurant eet. Wilt u toch ergens anders eten, dan is het de bedoeling dat u “havengeld” betaalt voor die ligplaats.
Een vraag die niet geheel standaard te beantwoorden is, omdat dat ook samenhangt met het gekozen schip én het vaargebied/jaargetijde.
Maar door de bank genomen moet u er van uitgaan dat de schipper zich comfortabel moet voelen om op de grote Nederlandse binnenwateren met een modern zeiljacht te zeilen t/m ca windkracht 4. Daarbij gaan we er ook vanuit dat de schipper minimaal één capabel bemanningslid heeft om de nodige bijstand te verlenen bij bijv. het ankeren en hijsen of strijken van de zeilen.
Is er géén bemanning met ervaring, dan spreekt het voor zich dat de schipper ook meer moet kunnen om ook een ontspannen vakantie te kunnen beleven.
We kunnen in onze zeilschool ook een specifieke cursus aanbieden die de hele bemanning of enkel schipper en “maat” bijslijpen en voorbereiden. Al naar gelang de voorkennis kan dat al in een dag, maar kan het ook sterk aan te raden zijn om daar meerdere dagen voor uit te trekken.
Belangrijkste ervaringsles van de zeer velen die u zijn voorgegaan, is dat ze na bijv. een weekend voorbereidende cursus met véél meer plezier én ontspanning de vakantie hebben beleefd. Daar waar mensen zonder cursus de vakantie zelfs wel eens als “stressvol” hebben beleefd.
Elk schip is All-risk verzekerd, zowel in Nederland, als het buitenland. Zoals zoveel verzekeringen, heeft ook deze scheepsverzekering een eigen risico. Deze is gelijk aan de borgsom die u dient te voldoen.
Uit de borgsom wordt schade aan het schip en haar inventaris, uitrusting en/of toebehoren voldaan. Dit gebeurt tot maximaal de hoogte van de borgsom, alle schade daarboven is (in principe) gedekt door de verzekering van het schip.
In Nederland voldoet u de borgsom heel eenvoudig met een eenmalige machtiging welke integraal onderdeel vormt van ons incheck proces. U tekent er voor dat wij in het geval van een schade maximaal het bedrag van de borgsom van uw rekening mogen afschrijven.
Beschikt u niet over een Nederlandse bankrekening, dan is een dergelijke machtiging niet mogelijk en kan de borgstelling met contanten of een creditcard (VISA/Mastercard).
In het buitenland voldoet u de borgsom vrijwel op alle bestemmingen ook met en creditcard. Welke kaarten geaccepteerd worden en hoe hoog uw borgsom voor het voor u ingehuurde schip is, vindt u op uw reisdocumenten terug.
Houdt er altijd rekening mee dat het bedrag wat u voldoet met creditcard tijdens uw vakantie geblokkeerd is en u over dat deel van uw limiet dus niet kunt beschikken.
Heeft u een van onze eigen schepen op Corfu gehuurd, dan kunnen we uw borgsom ook met een machtiging regelen.
In alle gevallen is het mogelijk om de borgsom te verzekeren dmv de Vaarvakantiepolis van Unigarant. In feite is dit een soort van reisverzekering op de borgsom. U voldoet dan dus ook altijd de borgsom aan de rederij en rekent een eventuele schade ook altijd ter plaatse af, maar kunt bij thuiskomst deze dus claimen bij Unigarant. Meer informatie leest u op onder het kopje Vaarvakantiepolis.
Alle verhuur schepen hebben een volledige casco verzekering. Net als bij elke reguliere schadeverzekering wordt daarbij door de verzekeraar een eigen risico per schadegeval gehanteerd. Dat eigen risico is het bedrag wat er wordt afgedekt met de borgsom die van u gevraagd wordt. Als u huurder staat u dus “borg” voor dat eigen risico van de boot verzekering.
Bij het inchecken voldoet u de borgsom aan de rederij (meestal met creditcard). Gedurende de charter wordt de waarde van de borgsom op de kaart “gereserveerd”. U kunt zolang dus niet beschikken over die waarde op uw kaart. Na het uitchecken van het schip wordt bij compleetheid van inventaris en schip in zelfde staat terug inleveren, na enkele dagen de reservering op de creditcard weer opgeheven.
Houd er rekening mee dat er soms meerder dagen overheen kunnen gaan voordat het bedrag weer beschikbaar is!
Bij de grootste meerderheid van de verhuurders kan dit enkel met een creditcard (mét pincode!!!). Zorg dus dat u bijtijds over een kaart met voldoende bestedingsruimte beschikt.
Enkel in uitzonderlijke gevallen is het ook mogelijk om de borgsom contant of anders te voldoen.
Het risico van de borgsom verkleinen kan vaak op meerder manieren. De meeste rederijen bieden zelf een “afkoop” of “verzekering” aan, maar deze heeft vrijwel altijd nog beperkende “kleine lettertjes” waardoor die regelingen niet aantrekkelijk zijn (denk aan hoge kosten of nog steeds bepaalde uitsluitingen van dekking).
De meest “zekere” manier is om te kiezen voor een borgsomverzekering van Unigarant of de “deposit insurance” van de grote Duitse watersportverzekeraar Pantaenius. Door een dergelijke verzekering af te sluiten, neemt u in feite een soort van “reisverzekering” op de borgsom.
Op deze pagina leest u meer inhoudelijke informatie en kunt u ook een verzekering afsluiten.
De borgsom dient u dus ook altijd gewoon te voldoen bij de verhuurder, zij staan verder helemaal buiten deze verzekering.
Bij een evt. schade voldoet u de kosten ook gewoon aan de rederij (uit de borgsom of via een separate factuur) en met de kostenopgave hiervan, dient u deze dan in bij de verzekeraar. Zij zullen dan op basis van de polisvoorwaarden en na aftrek van een eigen risico de schade behandelen en aan u uitkeren.
Zoals bij de meeste schadeverzekeringen, is er ook bij de bootverzekering sprake van een eigen risico. Die staat veelal weer gelijk aan de borgsom. Het eigen risico geldt bij vrijwel alle verzekeringen pér schadegeval.
Maakt u in een vakantie dus meerdere keren schade, dan is het vaak zo dat de rederij u opnieuw om een volledige of gedeeltelijke borgsom vraagt. Zij zullen immers ook voor een volgende keer het eigen risico van de verzekering kwijt zijn.
Jazeker! Een flottielje is bij uitstek een soort van reis waarbij er altijd veel gezinnen meevaren. Vanzelfsprekend beperkt zich dat dan weer wel vooral tot de perioden van de schoolvakanties dus in juni of september zal u zelden nog boten tegenkomen waarbij er ook kinderen aan boord zijn.
Op de specifieke bestemmingspagina’s van de verschillende flottieljes proberen we altijd zo goed mogelijk bij te houden hoeveel en van welke leeftijd kinderen meevaren in de specifieke schoolvakantie perioden. Zo kunt u vaak al een idee krijgen van de samenstelling van de groepen en zien of er ook leeftijdsgenoten van uw eigen kinderen zijn.
Daarbij is het wel goed om op te merken dat we met onze bijna dertig jaar ervaring weten dat de leeftijdsgrenzen op dit soort vakantie veel minder “hard” zijn dan dat ze thuis of op school zijn. Doordat je toch met een relatief kleine groep van “gelijkgestemden” onderweg bent, ervaren we elk seizoen weer dat kinderen/jeugd van allerlei verschillende leeftijden veel makkelijker met elkaar optrekken en er samen een hele leuke vakantie van weten te maken.
In de gedachte van de flottieljes zoals wij die zien, is de flottieljebegeleiding er vooral om de vakantie in de organisatorische zin te vereenvoudigen. De flottieljeleiding zorgt dus voor een leuke planning van een route, houdt het weerbericht in de gaten, zorgt dat er voldoende havens zijn om water te tanken of inkopen te doen én helpt natuurlijk bij aanleggen, ankeren en uitvaren.
Ook weet de flottieljeleiding natuurlijk de leukste en beste restaurantjes te vinden en vinden ze het leuk als er mensen zijn die mee gaan om samen ’s avonds aan tafel te gaan (mág, moet zeker niet!).
Er gaat geen “activiteitenbegeleider” of “animatieteam” mee, we zijn immers geen groepsreis met allerlei verplichte items, dus we verwachten van alle deelnemers dat ze zelf hun vakantie “leuk” maken.
Zeker, de flottieljeleiding probeert elke week weer een andere route te varen dan de week ervoor. Het kan echter om verschillende redenen zo zijn dat enkele havens weer aangedaan worden. Bijvoorbeeld omdat ze heel gunstig gelegen zijn voor de eerste of laatste avond, of natuurlijk omdat de weersomstandigheden dat nodig maken.
Op verschillende bestemmingen kunnen we echter ook tweeweekse flottieljes aanbieden. Per bestemming kunt u deze tochten zien, veelal aangeduid als “tweeweekse” of “vijftiendaagse” flottieljes. In die tochten zal meestal de hele groep gedurende de gehele twee weken bij elkaar blijven en kunnen we vaak ook wat verder weg komen van de thuishaven.
Vanuit de bootverzekering zijn wij verplicht om een vaargebied af te spreken. Voor diegenen met voldoende (aantoonbare) ervaring, kan het vaargebied worden uitgebreid. Vaak is voor de ruimere wateren (kust/Noordzee) ook een aanvullende uitrusting nodig die niet standaard is inbegrepen in de huurprijs van het schip.
In principe geen enkele. Uw gehuurde schip heeft een all risk verzekering waarmee uw risico beperkt wordt tot het eigen risico van deze verzekering, dat is dan ook de hoogte van de borgsom.
Vanzelfsprekend is het wel verstanding om even te overwegen wat u wel of niet verzekerd.
Meer informatie over de verzekeringsmogelijkheden van de VaarVakantiePolis vindt u hier: VVP.
Willemstad heeft een Jumbo supermarkt en een warme bakker. U kunt dus uw boodschappen al vanuit huis meenemen, maar ook nog zorgen voor het nodige proviand hier in Willemstad.
Onze schepen in Willemstad zijn voorzien van een zeer compleet inventaris. Potten en pannen, sevries, bestek etc. is allemaal al aan boord en hoeft u dus niet mee te nemen. Ook een keukensteje met afwasmiddel, bortsel, spons en doekje en een theedoek zijn al aan boord.
Hoofdkussens en schone kussenslopen zijn ook al voorzien, maar elke opvarende moet wel zelf zorgen voor een onderlaken en een slaapzak of dekbed. Ook bij gebruik van een slaapzak stellen we vanuit hygienehet gebruik van een onderlaken verplicht!
Aan persoonlijke spullen is het erg afhankelijk van wat voor weer het wordt.
Daarbij telt toch ook vaak de spreuk “liever verlegen mee, dan verlegen om”. Oftewel, je kunt beter die lekkere warme trui toch meenemen, dan thuis laten hangen, je weet nooit helemaal zeker wat voor weer je gaat hebben, zeker als je langer aan boord bent.
Voor diegenen die geen goed zeilpak hebben, is het goed te weten dat we deze beschikbaar hebben in de maten van XXS tot XXL en deze bijgehuurd kunnen worden bij het schip.
Voor diegenen die een cursus komen volgen, zijn de zeilpakken al inbegrepen in de kosten voor de cursus.
Dit hangt af van welke periode u gereserveerd heeft. De inscheeptijd staat altijd vermeld op de offerte en factuur, maar u krijgt ook enkele dagen voor start van de zeilvakantie nog een email met de tijd waarop we u verwachten om in te schepen.
Dat hangt af van de tijd van het jaar en het inchecken. Vaak kunt u dezelfde dag al het water op.
Elk schip is All-risk verzekerd, zowel in Nederland, als het buitenland. Zoals zoveel verzekeringen, heeft ook deze scheepsverzekering een eigen risico. Deze is gelijk aan de borgsom die u dient te voldoen.
Uit de borgsom wordt schade aan het schip en haar inventaris, uitrusting en/of toebehoren voldaan. Dit gebeurt tot maximaal de hoogte van de borgsom, alle schade daarboven is (in principe) gedekt door de verzekering van het schip.
In Nederland voldoet u de borgsom heel eenvoudig met een eenmalige machtiging welke integraal onderdeel vormt van ons incheck proces. U tekent er voor dat wij in het geval van een schade maximaal het bedrag van de borgsom van uw rekening mogen afschrijven.
Beschikt u niet over een Nederlandse bankrekening, dan is een dergelijke machtiging niet mogelijk en kan de borgstelling met contanten of een creditcard (VISA/Mastercard).
In het buitenland voldoet u de borgsom vrijwel op alle bestemmingen ook met en creditcard. Welke kaarten geaccepteerd worden en hoe hoog uw borgsom voor het voor u ingehuurde schip is, vindt u op uw reisdocumenten terug.
Houdt er altijd rekening mee dat het bedrag wat u voldoet met creditcard tijdens uw vakantie geblokkeerd is en u over dat deel van uw limiet dus niet kunt beschikken.
Heeft u een van onze eigen schepen op Corfu gehuurd, dan kunnen we uw borgsom ook met een machtiging regelen.
In alle gevallen is het mogelijk om de borgsom te verzekeren dmv de Vaarvakantiepolis van Unigarant. In feite is dit een soort van reisverzekering op de borgsom. U voldoet dan dus ook altijd de borgsom aan de rederij en rekent een eventuele schade ook altijd ter plaatse af, maar kunt bij thuiskomst deze dus claimen bij Unigarant. Meer informatie leest u op onder het kopje Vaarvakantiepolis.
Alle verhuur schepen hebben een volledige casco verzekering. Net als bij elke reguliere schadeverzekering wordt daarbij door de verzekeraar een eigen risico per schadegeval gehanteerd. Dat eigen risico is het bedrag wat er wordt afgedekt met de borgsom die van u gevraagd wordt. Als u huurder staat u dus “borg” voor dat eigen risico van de boot verzekering.
Bij het inchecken voldoet u de borgsom aan de rederij (meestal met creditcard). Gedurende de charter wordt de waarde van de borgsom op de kaart “gereserveerd”. U kunt zolang dus niet beschikken over die waarde op uw kaart. Na het uitchecken van het schip wordt bij compleetheid van inventaris en schip in zelfde staat terug inleveren, na enkele dagen de reservering op de creditcard weer opgeheven.
Houd er rekening mee dat er soms meerder dagen overheen kunnen gaan voordat het bedrag weer beschikbaar is!
Bij de grootste meerderheid van de verhuurders kan dit enkel met een creditcard (mét pincode!!!). Zorg dus dat u bijtijds over een kaart met voldoende bestedingsruimte beschikt.
Enkel in uitzonderlijke gevallen is het ook mogelijk om de borgsom contant of anders te voldoen.
Het risico van de borgsom verkleinen kan vaak op meerder manieren. De meeste rederijen bieden zelf een “afkoop” of “verzekering” aan, maar deze heeft vrijwel altijd nog beperkende “kleine lettertjes” waardoor die regelingen niet aantrekkelijk zijn (denk aan hoge kosten of nog steeds bepaalde uitsluitingen van dekking).
De meest “zekere” manier is om te kiezen voor een borgsomverzekering van Unigarant of de “deposit insurance” van de grote Duitse watersportverzekeraar Pantaenius. Door een dergelijke verzekering af te sluiten, neemt u in feite een soort van “reisverzekering” op de borgsom.
Op deze pagina leest u meer inhoudelijke informatie en kunt u ook een verzekering afsluiten.
De borgsom dient u dus ook altijd gewoon te voldoen bij de verhuurder, zij staan verder helemaal buiten deze verzekering.
Bij een evt. schade voldoet u de kosten ook gewoon aan de rederij (uit de borgsom of via een separate factuur) en met de kostenopgave hiervan, dient u deze dan in bij de verzekeraar. Zij zullen dan op basis van de polisvoorwaarden en na aftrek van een eigen risico de schade behandelen en aan u uitkeren.
Zoals bij de meeste schadeverzekeringen, is er ook bij de bootverzekering sprake van een eigen risico. Die staat veelal weer gelijk aan de borgsom. Het eigen risico geldt bij vrijwel alle verzekeringen pér schadegeval.
Maakt u in een vakantie dus meerdere keren schade, dan is het vaak zo dat de rederij u opnieuw om een volledige of gedeeltelijke borgsom vraagt. Zij zullen immers ook voor een volgende keer het eigen risico van de verzekering kwijt zijn.
Vanuit de bootverzekering zijn wij verplicht om een vaargebied af te spreken. Voor diegenen met voldoende (aantoonbare) ervaring, kan het vaargebied worden uitgebreid. Vaak is voor de ruimere wateren (kust/Noordzee) ook een aanvullende uitrusting nodig die niet standaard is inbegrepen in de huurprijs van het schip.
Doe mee aan onze examentraining en haal ook je Vaarbewijs!
Zondag 22 november – VB 1
Zondag 6 december – VB 2
Meer weten? Klik hier voor alle informatie!
Missing Call To Action