Vaarbewijs I en II

Schrijf je in voor de examentraining voor Vaarbewijs 1

zaterdag 23 maart

  • Locatie: Willemstad
  • Cursus duur : 9:30 tot 16:30
  • Inclusief koffie, thee en lunch
  • Ervaren Instructeur en Vaarbewijsdocent, Arjen Janssen
  • VBO Cursusboek Klein Vaarbewijs, gewone tekenpasser en een plotter zelf meenemen

Kosten € 95 p.p. excl. benodigde lesmaterialen maar inclusief koffie, thee en lunch!

 

Deze dag is erop gericht om de belangrijkste struikelpunten aan te wijzen en te bespreken. Het is dus geen complete cursus: we verwachten dat je ofwel vooraf, ofwel nadien zelf nog aan de studie gaat om de materie verder eigen te maken. Maar door zijn lange ervaring als Vaarbewijs docent is Arjen als geen ander in staat om die zaken eruit te lichten die vaak het struikelblok blijken te zijn in de examens.
Vanzelfsprekend is er ook alle ruimte om vragen te stellen en dus op een interactieve manier beter voorbereid aan het Vaarbewijs I examen te kunnen beginnen.

De cursus richt zich enkel op Vaarbewijs I: het is nl. beter om in twee “etappes” examen te doen.
Dat levert een hogere slagingskans en maakt de stof overzichtelijker en beter behapbaar.

Boek nu

Vaarbewijs algemeen

Het vaarbewijs is te verdelen in klein vaarbewijs I en II. De toevoeging I en II verwijst naar de Nederlandse vaargebieden waarin de houder zich mag begeven.

Het vaarbewijs is verplicht voor iedereen die wil varen met een schip dat voldoet aan een van de volgende omschrijvingen:

  • Lengte van 15 meter of meer (niet bedrijfsmatig gebruikt).
  • Lengte tussen 15 en 20 meter (bedrijfsmatig gebruikt of daarvoor bestemd).
  • Sleep- of duwboot (niet gebruikt om schepen van 20 meter of meer te slepen).
  • Korter dan 15 meter, maar sneller dan 20 km/uur (op de motor) kunnen varen.

Het is in steeds meer bestemmingen buiten Nederland (o.a. Kroatië) verplicht om te beschikken over een officieel Vaarbewijs. Eventueel kan dit document worden omgezet in het zogeheten International Certificate of Competence (ICC).

Klein Vaarbewijs I

Dit vaarbewijs geeft de houder het recht te varen op alle Nederlandse binnenwateren, met uitzondering van de Wester- en Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

Klein Vaarbewijs II

Dit vaarbewijs geeft de houder het recht te varen op alle binnenwateren, dus inclusief de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

Voor het bevaren van de Noordzee is geen vaarbewijs vereist, maar wel voor het bevaren van de zeehavens, dus ook als u naar zee wilt, komt u vaak niet onder de verplichting uit.

Vaarbewijs omzetten naar ICC?

Diegenen die al wat langer geleden hun Vaarbewijs hebben behaald (vóór 1/1/’10), beschikken vaak nog over een “oude” versie van het pasje. Op zich geen probleem, want dat is in Nederland natuurlijk gewoon nog steeds geldig.

Wil je echter in het buitenland gaan varen, in landen zoals Griekenland, Kroatië, Spanje of Italië, dan kan het echter wel voor problemen zorgen. In deze landen heeft men nl. een strenge controle op het bezit van een International Certificate of Competence (ICC) voor elke schipper/huurder.
Oftewel, bij het gereed maken van de lokale charterpapieren én bij controles onderweg, moet u een ICC kunnen overleggen. Nu heeft de Nederlandse overheid het Vaarbewijs I en II als ICC aangemerkt, dus met het pasje op zak, zou u goed moeten zitten.
Niets is echter minder waar als het nog een oude versie betreft. Hierop staat namelijk nergens de verwijzing naar het ICC, dat is pas later gekomen.

Met een oud pasje moet u er dus (tijdig) voor zorg dragen dat u deze omruilt voor een “vers” exemplaar bij het CBR. Dat gaat heel eenvoudig op deze pagina van het CBR, hier vindt u alle informatie en de te volgen procedure. Let er op dat er altijd enige verwerkingstijd over heen gaat, dus onderneem tijdig actie.